Siirry sisältöön

Vetovoimaa keskustan kivijalkaliikkeisiin – Huittisissa ja Sastamalassa starttaa laaja kesäkysely

Huittisten ja Sastamalan kesäkyselyissä haetaan tietoa kivijalkaliikkeiden kehittämiseen. Monen kivijalkaliikkeen asema on haastava kulutustottumuksien muututtua, ja tulevaisuuden ennakointi on vaikeaa. Tarvitaan mitattua tietoa, jotta yritykset pystyvät tekemään oikeansuuntaisia päätöksiä.

Huittisilla ja Sastamalalla on kauppakaupunkeina pitkät perinteet. Ne ovat omien alueidensa asiointikeskuksia, joissa on helppo liikkua ja pysäköinti ilmaista. Kivijalkaliikkeiden toimijoilla riittää periksi antamattomuutta. Hankkeen myötä etsitään taas uusia ratkaisuja ja ajatuksia liiketoiminnan kehittämiseen, uudistuksia tapahtumiin ja hedelmällistä yhteistyötä.

Pitkällinen talouden taantuma, suurten kauppakeskusten houkutus ja lisääntyvä verkkokauppa luovat haastetta kivijalkaliikkeiden toimintaan. Vetovoiman lisääminen onkin entistä enemmän näiden yritysten huolena. Myös Huittisten ja Sastamalan kaupunkien elinvoimatoimijat ovat kiinnittäneet asiaan huomiota, ja Satakunnan ammattikorkeakoulun Matkailun kehittämiskeskuksen VETO – Keskustojen Vetovoimaa Tiedolla Johtamalla -hanke syntyikin heidän aloitteestaan.

– Tämä hanke on syntynyt kentältä nousseesta tarpeesta, toteaa hankkeen projektipäällikkö Anu Juva SAMKin Matkailun kehittämiskeskuksesta.

–Teemmekin yhteistyötä näiden hankekumppaneina mukana olevien kaupunkien toimijoiden ja myös yrittäjien kanssa, Juva jatkaa.

Huittisten ja Sastamalan kesässä näkyvät nyt QR-koodit ja verkkosivulinkit, joiden kautta vierailijat ja kanta-asukkaat pääsevät jakamaan mielipiteensä kaupunkien palveluista ja niiden kehittämisestä.

Digikyselyt ovat merkittävä VETO-hankkeessa käytettävä tiedonlähde. Tapahtumakyselyjä tehdään kummassakin kaupungissa kolme, ja molemmissa tehdään myös pitkäkestoisempi matkailijoille ja kanta-asukkaille tarkoitettu kesäkysely. Salmi Platform Oy rakentaa kyselyt ja FlowHouse Oy vetää kyselyjen tuloksista johtopäätökset ja suuntaviivat tulevaisuuteen. Toimenpiteet tehdään yhteistyössä kivijalkaliikkeiden ja kaupunkien elinkeinotoimijoiden kanssa. Hankkeessa luodaan Huittisten ja Sastamalan kivijalkaliikkeille tiedolla johtamisen mallin pilotti.

”VETO – Keskustojen Vetovoimaa Tiedolla Johtamalla” -hanke jatkuu 31.12.2026 asti.

Linkit kesäkyselyihin:
Huittinen: https://bit.ly/huittinen2025(siirryt toiseen palveluun)
Sastamala: https://bit.ly/sastamalan-kesakysely-2025(siirryt toiseen palveluun)

Lisätiedot:
Projektipäällikkö Anu Juva
Satakunnan ammattikorkeakoulu / Matkailun kehittämiskeskus
anu.juva@samk.fi
050 522 4841

Huittisten Rutasilta eli Lauttakylänsilta
Kuvateksti: Huittinen on oman asiointialueensa perinteikäs kauppakaupunki. VETO-hankkeen kesäkyselyillä kerätään tietoa kivijalkaliikkeiden tulevaisuuden suunnittelua varten. Kuvaaja: Petri Äikiä

Matkailun kehittämiskeskus

Satakunnan ammattikorkeakoulussa toimivan Matkailun kehittämiskeskuksen (https://www.matkailunkehittamiskeskus.fi/(siirryt toiseen palveluun)) toiminta on ketterää ja yrityslähtöistä. Toiminnan pääasiallisena kohderyhmänä ovat mikro- ja pienet matkailuyritykset. Yritysten lisäksi kehittämiskeskus toimii tiiviissä yhteistyössä maakunnallisten, valtakunnallisten ja kansainvälisten kumppaneiden kanssa.

Mahdollistamme matkailualan menestystä.

Tietoa julkaisijasta: samk.fi(siirryt toiseen palveluun)
Satakunnan ammattikorkeakoulu (SAMK) on yli 6000 opiskelijan ja noin 400 asiantuntijan monialainen, kansainvälisesti suuntautunut korkeakoulu. Toimimme Porissa, Raumalla, Huittisissa ja Kankaanpäässä.
SAMKissa voi suorittaa AMK-tutkintoja ja ylempiä AMK-tutkintoja neljällä eri osaamisalueella: hyvinvointi ja terveys, palveluliiketoiminta, logistiikka ja meriteknologia sekä teknologia.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta kuuluu olennaisena osana kaikkiin tutkintoihin. SAMKissa toimivat tutkimus- ja kehittämiskeskukset tukevat yrityksiä liiketoiminnan kasvussa ja uudistamisessa sekä kilpailun, tehokkuuden ja työhyvinvoinnin parantamisessa.