Erasmus+ Online Education: Blended, Remote and Hybrid Learning – Elina-opemme Tallinnassa
Satakunnasta kohti Tallinnaa
Matkani alkoi aikaisin harmaana sunnuntaiaamuna junamatkalla Harjavallasta Tampereelle ja siitä junaa vaihtaen kohti Helsinkiä. Matkalla oli jo sumuista: saapuessani Helsinkiin ja raitiovaunulla Länsiterminaaliin, sumu vain sankkeni. Eckerö Linen M/S Finlandia saapui aikataulussaan alkuillasta Tallinnaan ja kiitin onneani, että olin tilannut BOLT-taksin ennakkoon: kaatosade oli juuri loppumaisillaan ja puolen tunnin kävelymatka Vanhaan Kaupunkiin Old Town Boho-hostelliin ei olisi innostanut lätäköitä vaistellen pakaasien kanssa. Matkaväsymys painoi ja ilta sujui käyden kaupassa sekä hieman tutustuessa jo ennalta tuttuun ympäristöön.

Kurssi, jolle osallistuin, oli Europass teacher Academyn toteuttama ”Online Education: Blended, Remote and Hybrid Learning. Kurssimme opettajana oli perulainen Rodrigo Eyzaguirre, jonka vahvuutena ja kiinnostuksen kohteena on teknologia ja sen yhdistäminen opetukseen. Koska teknologia kiinnostaa häntä, hän halusi ehdottomasti tulla yhteen teknologian ”Mekkaan” Viroon ja Tallinnaan. Kurssilla oli 19 eri alojen ja oppilaitosten opettajia Kreikasta, Espanjasta, Italiasta, Portugalista, Slovakiasta ja Suomesta (olin ainut suomalainen): opettajia oli niin aikuiskasvatuksen kuin perusopetuksen, toisen sekä kolmannen asteen parista. Ainutlaatuinen joukko! Yhteisenä keskustelukielenä käytimme englantia. Kurssipaikkana meillä oli CityBox Tallinnan kokoustilat ja päivä alkoi klo 9 päättyen klo 13.45.

Alustuksena tutustuimme Viron koulutusjärjestelmään, mikä sai ymmärtämään, miksi Viro on teknologian ylistetty maa: jo alakoulusta asti lapset ovat teknologian kanssa tekemisessä esimerkiksi tietokoneiden tai tablettien parissa kuten Suomessa. Järjestelmällistä työtä on tehty 1990-luvun lopusta, mikä on kantanut hedelmää: mm. naisten määrä teknologia-alojen opiskelijoina Virossa on huomattava. Muun muassa äskettäin suljettu SKYPE – palvelin ja nykyään kovassa nousussa myös Suomessa oleva BOLT – tilausjärjestelmä ovat virolaista alkuperää. Alustuksen jälkeen meillä oli hauska ice-breaker tehtävä, jossa tutustuimme toisiimme arvailemalla mikä neljästä, itsestämme esitetystä väittämästä ei ole oikein. Tehtävän jälkeen pidimme ennalta valmistetut esittelyt työorganisaatioistamme. Päivän jälkeen kipaisin syömään sekä vierailin PoCO – Pop & Contemporary Art Museumissa, jolle vahva suositus!
Kohti online-opetusta
Toisen kurssipäivän aloitimme pohtimalla, mitä opettajan kannattaa huomioida ennen online-opetuksen aloittamista (mm. verkkokokoustyökalun hallinta, riittävä laitteisto, yhteydet) ja opiskelijan valmistautuminen, mitä opetuksen aikana (mm. yhteisten sääntöjen läpikäyminen: mikrofonit kiinni, handraise – toiminto jne.) ja mitkä ovat sen mahdollisuuksia ja haasteita. Online-opetuksen hyvissä puolissa esiin nousi opiskelijoiden mahdollisuus osallistua opetukseen kotoa käsin esimerkiksi kurssipaikan ollessa toisella paikkakunnalla. Haasteiksi mainittiin mm. internet-yhteyden epävakaus ja ei-fyysinen kohtaaminen. Keskusteluissa yhdeksi ratkaisuksi nousi opiskelijoiden osallistaminen Online-opetuksen aikana esimerkiksi jakamalla opiskelijat ryhmiin breakoutroom-toiminnon avulla, jolloin opiskelijat toimivat ryhmissä. Tutustuimme ja kokeilimme myös Miro-alustaa, joka on hyvä työkalu ryhmätöissä ja jokainen voi osallistua oman laitteensa kanssa ryhmätyön tekemiseen.

Opetuksen jälkeen kävimme kurssiporukan kanssa syömässä myöhäistä lounasta. Lohikeitto herätti hämmennystä ruokalajina Portugalin sekä Kreikan suunnalta ja huolta onko kala varmasti kypsää, mutta keitto sai ylistävät arvostelut ruokailun jälkeen.
Blended, Remote ja Hybrid Learning
Kahdesta ensimmäisestä päivästä poiketen, tuntimme alkoivat vasta klo 14 ja aamupäivä oli vapaa. Otin suunnaksi vanhan teollisuusalueen Telliskiven, joka on Tallinnan trendikkäin hipsterialue tällä hetkellä. Alueelle on keskittynyt paljon luovan – sekä kulttuuri alan yrityksiä että kivoja ravintoloita sekä kahviloita. Kävin mm. Tallinnan Fotografiskassa sekä Balti Jaam – kauppahallissa. Lounasta söin idyllisessä F-Hooneessa.
Oppitunneilla perehdyimme online-opetuksen malleihin: Blended (sykronista: opetusta sekä kasvokkain että online-opetuksessa), Remote (ainoastaan Online-opetus) ja Hybrid (synkronista: opetusta kasvokkain ja onlinessa nykyhetkessä) sekä teimme ryhmätyöskentelynä tuntisuunnitelman, jossa mietimme, miten hyödyntäisimme em. online-opetuksen malleja.

Flipped classroom
Neljäs päivä alkoi itsenäisellä retkellä yhdessä osan kurssiryhmän kanssa Jägalan vesiputoukselle. Jägalan vesiputous on n. 25 minuutin matkan päässä Tallinnasta itään. Se on lähes kahdeksan metriä korkea ja yli viisikymmentä metriä leveä, mikä tekee siitä Viron leveimmän luonnollisen vesiputouksen. Paikka oli todella näyttävä! Reissun jälkeen suuntasimme oppitunneille. Käsittelimme oppituneilla Flipped Classroom – mallia ja mitä opettajana on hyvä huolehtia. Mallissa opiskelija valmistautuu etukäteen katsomalla opettajan tekemän videon opiskeltavasta asiasta omalla ajallaan, harjoittelevat ja opiskelevat asiaa tunnilla muiden kanssa opettajan tuki mukana ja tunnin jälkeen tarkistavat oman ymmärryksensä ja tuntemuksensa asiasta. Opettaja huolehtii, että opiskelijat tekevät tehtävät ajallaan ja osallistuvat tunneille. Tunnin aikana harjoittelimme myös videon tekemistä ja editointia mm. Screenpalin avulla.

Kurssin päätös
Viides kurssipäivä alkoi tutustumalla Viron suurimpaan ulkoilmamuseoon (Eesti Vabaōmuuseum), joka kuului kurssin ohjelmaan. Museo käsittelee maalaisarkkitehtuuria ja kyläelämää 1700 – 1900 -luvuilla – ehdoton käyntikohde historiasta kiinnostuneille! Museo syvensikin tietoa virolaisten elämästä elävästi aitoine rakennuksineen, tuoksuineen sekä oppaineen.
Aamupäivän jälkeen palasin vielä kerran kurssille, jossa perehdyimme vielä pelien kautta oppimiseen. Meidät jaettiin kahteen ryhmään ja molemmat ryhmät saivat ratkaistavakseen tehtävän, jossa tarvittiin päättelykykyä. Saimme repun ja meidän täytyi ratkaista numerokoodit vihjeiden avulla, jotta saimme repussa olleet lukot aukaistua ja varsinaiseen tehtävään käsiksi. Kokemus oli todella innostava ja yhdisti niin päättelykykyä kuin pehmeiden arvojen oppimista. Vaikka oma päättelykykyni ei ole parhain, ymmärsin, miksi tämä opiskelutekniikka on tehokas monella tapaa. Kertasimme lyhyesti myös viikon aikana käytyjä asioita.
Päivämme päättyi kurssipalautteen antamiseen sekä kurssitodistusten jakoon. Opettajamme Rodrigo oli edellisenä päivänä kysellyt Muumeista ja päätin antaa mukanani olleen muumi – kassin hänelle muistoksi. Vaihdoimme vielä yhteystietoja erään kreikkalaisen opettajan kanssa, ehkäpä siis yhteistyötä sinne suuntaan? Illalla kokoonnuimme osan kanssa vielä ravintolaan, istuimme iltaa, kiitimme ja sanoimme heipat!

Viimeinen matkapäivä sujui kiertäessä Vanhan Tallinnan torilla keskiaikaisilla markkinoilla sekä Kumu – museossa. Seuraavana aamuna oli jo odottava mieli kotiinpaluusta! Mietin, että kurssi oli ollut hyödyllinen oman online-opetuksen suunnittelun ja osaamisen kannalta. Valmiuteni pitää online-opetusta tulevaisuudessa kasvoivat kurssin myötä. Myös repullinen ihania kokemuksia, uutta oppia, muistoja ja uusia tuttavuuksia lähti kotimatkalle mukaan!
Kiitos Tallinna! Äitah Tallinn! Nähdään pian!